SagsID/Sagsnummer:
17/24173
Sagen afgøres i:
Byrådet
revideret_bilag_1.pdf
hoeringssvar_fra_handicapraadet_-_20171215_hoeringssvar_sagsbehandlingsfrister.pdf.pdf
bilag_3_-_referat_fra_moede_med_foraeldrene_d._21.12.17.pdf
hoeringssvar_fra_dh_ringsted_om_sagsbehandlingsfrister_2.pdf.pdf Indledning
Sagsgang
|
BY
|
ØK
|
ÆGU
|
PBU
|
KMU
|
BUU
|
KTU
|
SAMU
|
Orientering
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Indstilling
|
|
x
|
x
|
|
|
x
|
|
x
|
Beslutning
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
BY=Byråd,
ØK=Økonomiudvalg, ÆGU=Ældre- og Genoptræningsudvalg, PBU=Plan- og Boligudvalg,
KMU=Klima- og Miljøudvalg, BUU=Børne- og Undervisningsudvalg, KTU=Kultur- og
Trivselsudvalg, SAMU=Social- og Arbejdsmarkedsudvalg
Ifølge
Lov om retssikkerhed og administration § 3 stk. 2 skal Byrådet fastsætte en
frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse på
de enkelte sagsområder.
Sagsbehandlingsfristerne
på social- og arbejdsmarkedsområdet skal opdateres og behandles politisk én
gang årligt.
Beskrivelse af sagen
På
det sociale område er kommunen forpligtet til efter retssikkerhedslovens § 3,
stk. 2 at fastsætte servicemål for kommunens sagsbehandling, da kommunen skal
behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt.
Sagsbehandlingsfristerne
fremgår af vedhæftede bilag, hvor
der er angivet om fristen er ændret eller uændret, med angivelse af
ændringsårsag. Det fremgår af bilaget, hvilke frister der er lovbestemte, og
hvilke der er besluttet i Byrådet. Der er desuden medtaget en række lovbestemte
frister til oplysning for politikerne og borgerne.
Administrationen
foreslår få ændringer i sagsbehandlingsfristerne:
Lov
om social pension: Ansøgninger om personligt tillæg og
helbredstillæg behandles af Borgerservice, ikke af Arbejdsmarkedscentret som
tidligere angivet. Det er en fejl, at det ikke er blevet rettet tidligere.
Lov
om aktiv socialpolitik: Samlivsreglen i § 26 er ophævet ved
lov. Reglen i § 34a og b om hjælp til undervisningsmateriale og
deltagerbetaling er ophævet ved lov. §§ 75 og 75a samt § 75v var oprettet under
en forkert lov og er derfor flyttet.
Lov
om social service: Børne- og Familierådgivningen ønsker
sagsbehandlingsfristerne på henholdsvis merudgifter (§ 41), tabt
arbejdsfortjeneste (§ 42) og aflastning (§ 44) sat op for at tilnærme fristerne
til voksenområdet. Det er desuden svært at nå at sagsbehandle sagerne indenfor
den frist, der er i dag. Det skyldes, at det ofte er nødvendigt at indhente
status fra forskellige sygehuse/speciallæger, og ”sagsbehandlingstiden” hos
disse ofte er lang. Dette betyder, at 8 ugers frist er for kort.
Endvidere
forslås indsat følgende nye frister:
Lov
om integration af udlændinge i Danmark: Der foreslås indført
frist i sager om pligt for unge under 25 år til at tage uddannelse (§ 16a). Der
er tale om ny lovgivning.
Lov
om social service: Der foreslås indført frist i sager om eget
valg af hjælper til § 83-ydelser (personlig pleje og praktisk hjælp) efter §
94. En del af disse sager omhandler handicappede unge, der fylder 18 år, og som
f.eks. ønsker en forælder ansat som hjælper. Disse sager bør forberedes i god
tid, inden den unge fylder 18 år og dermed overgår til reglerne på
voksenområdet. Sagsbehandlingsfristen foreslås på 12 uger, da der kan være tale
om komplicerede sager.
Bekendtgørelse
om retssikkerhed: Det foreslås, at der i oversigten på
hjemmesiden indsættes de særlige regler om frister for genvurdering ved klager,
idet der for visse områder gælder en særlig kort lovbestemt frist.
Administrationen foreslår fristerne indsat i oversigten til oplysning for
politikere og borgere. Disse frister er alle lovbestemte.
Opfølgning
på overholdelse af sagsbehandlingsfristerne
Ved
den seneste behandling af sagsbehandlingsfristerne i Byrådet den 13. marts 2017
blev det oplyst, at der ville ske en opfølgning på overholdelse af fristerne.
Følgende
er oplyst fra de enkelte afdelinger:
Borgerservice:
Alle frister overholdes, og der laves opfølgning gennem ledelsestilsyn.
Arbejdsmarkedscenter
og Ungeenheden: Kommunen anvender det oprindelige kommunale
fagsystem, KMD, ved udbetaling af ydelser. Dette system er over 30 år gammelt,
og der har i flere år været arbejdet centralt på udvikling af nye systemer.
Indtil disse er tilgængelige sker opfølgningen på sagsbehandlingsfrister på
ydelsesområdet via ledelsestilsynets stikprøvekontroller, som gennemføres på
alle ydelsesområder som sagsgennemgang af tilfældigt udvalgte borgersager.
Listen
med sagsbehandlingsfrister omfatter endvidere frister for tilbud til borgere
under lovgivningen på beskæftigelsesområdet, som kun er søgbare på den enkelte
borgers cpr-nummer. Disse frister indgår ligeledes i ledelsestilsynets
stikprøvekontroller. Resultatet af opfølgningen kan ikke opgøres statistisk,
men det er erfaringen fra ledelsestilsynet, at der generelt er stor
opmærksomhed på sagsbehandlingsfristerne, og at fristerne overholdes.
Endelig
foretager revisionen årligt en sagsgennemgang af udvalgte sager på alle
ydelsesområder, som også vil omfatte kontrol af overholdelse af
sagsbehandlingsfrister, hvilket ikke hidtil har givet anledning til
bemærkninger.
Børne-
og Familierådgivningen: Fristerne sikres overholdt ved
ledelsestilsyn i DUBU, som er fagsystemet på børneområdet.
Socialpsykiatrien:
Fristerne overholdes, således at der normalt træffes afgørelse inden for få
dage.
Myndighedsenheden:
Der er pr. 1. juli 2017 etableret et system, således at der månedsvis laves
statistik for overholdelse af sagsbehandlingsfristerne. Fristerne overholdes
med en variation på mellem 86 og 100 % i gennemsnit. Der følges op månedsvist.
For
områderne biler, hjælpemidler og kropsbårne hjælpemidler er gennemsnittet for
overholdelse mellem 96 og 100 %, mens man på området merudgifter har haft et
gennemsnit på 86 %, da der har været en måned, hvor én sag ikke blev behandlet
rettidigt. Der er her tale om et område med meget få sager. For området social
myndighed har registreringen i systemet ikke været korrekt fra starten, men der
arbejdes på, at alle sager registreres korrekt.
I de
få situationer, hvor sagsbehandlingsfristen ikke kan overholdes, informeres
borgeren om dette, og borgeren oplyses om begrundelse herfor samt oplyses en ny
frist for, hvornår sagen er færdig behandlet.
Sagsbehandlingsfristerne
skal efter retssikkerhedsloven offentliggøres. Ringsted Kommune offentliggør
sagsbehandlingsfristerne på kommunens hjemmeside.
Administrationen
fremlægger ultimo 2018 en opfølgning på sagsbehandlingstiderne, samtidig med
godkendelse af sagsbehandlingsfrister for 2019.
Inddragelse og høring
Sagen
sendes i høring hos Integrationsrådet, Ældrerådet og Handicaprådet.
Økonomi
Der
er ingen økonomiske konsekvenser.
Vurdering
Administrationen
vurderer, at der er tale om få ændringer og tilretninger i forhold til listen
med sagsbehandlingsfrister, som blev godkendt i Byrådet den 13. marts 2017.
Sagsbehandlingen
foretages altid hurtigst muligt, og sagsbehandlingsfristerne er derfor ikke et
udtryk for, hvor lang tid en sagsbehandling vil komme til at tage i alle
tilfælde, men alene et udtryk for den normale maximale
sagsbehandlingstid.
Administrationen
vurderer, at de foreslåede ændringer inden for lov om social pension og lov om
aktiv socialpolitik er i overensstemmelse med realiteterne (ændret lovgivning
og præciseringer af gældende regler). Ændringerne inden for lov om social
service på børneområdet vurderes at være nødvendige, idet det ofte er
vanskeligt at overholde de gældende frister på grund af lang sagsbehandlingstid
hos eksterne samarbejdspartnere, f.eks. speciallæger og sygehuse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og
Undervisningsudvalget, at de ændrede sagsbehandlingsfrister vedr.
Børne- og Familierådgivningen godkendes.
Direktionen indstiller til Ældre- og Genoptræningsudvalget
samt Social- og Arbejdsmarkedsudvalget, at sagsbehandlingsfristerne
på social- og arbejdsmarkedsområdet for 2018 jf. bilaget godkendes.
Beslutning i Handicaprådet den 13-12-2017
DH-siden
påtænker at afgive høringssvar.
Supplerende sagsfremstilling
Handicaprådet har den 15. december
2017 sendt høringssvar i sagen. Det er vedhæftet som bilag.
Supplerende sagsfremstilling
Integrationsrådet
har haft sagen i skriftlig høring fra den 8. til den 14. december og har ingen
bemærkninger.
Beslutning i Børne- og Undervisningsudvalget den 18-12-2017
Anbefales
udskudt til næste Børne- og Undervisningsudvalgsmøde, for at afvente dialogmøde
med en gruppe af forældre.
Udvalget
ønsker derudover, at administrationen afholder et opfølgende møde med forældre
i sommeren 2018. Opsamling fra mødet forelægges udvalget.
Ej til stede: Kisser Franciska Lehnert
Beslutning i Ældrerådet den 18-12-2017
Anbefales
godkendt.
Ej til stede: Inge Jørgensen
Beslutning i Social- og Arbejdsmarkedsudvalget den 19-12-2017
Udsættes
med henblik på afholdelse af møde med familier på børneområdet og med henblik
på en vurdering af om sagsbehandlingsfrister der går på tværs af børne- og
voksenområdet kan ensartes og forkortes. Sagsbehandlingsfristerne på de
pågældende områder hvor der ønskes udvidelse sammenlignes med andre kommuner og
herunder om sagsbehandlingsfristerne overholdes i andre kommuner.
Beslutning i Ældre- og Genoptræningsudvalget den 20-12-2017
Udsættes
Ej til stede: Line Lynnerup og Kisser Franciska Lehnert
Supplerende sagsfremstilling
Børne-
og Undervisningsudvalget besluttede på møde den 18. december 2017 at udsætte
behandlingen af sagen for at afvente et dialogmøde, som skulle afholdes med en
forældregruppe.
Social-
og Arbejdsmarkedsudvalget besluttede på møde den 19. december 2017 at udsætte
behandlingen af sagen, dels med samme begrundelse som Børne- og
Undervisningsudvalget, dels fordi man ønskede, at det skulle undersøges om de
frister, der går på tværs af børne- og voksenområdet kunne ensartes og evt.
forkortes.
Administrationen
har undersøgt sagsbehandlingstiderne på voksenområdet inden for de områder,
hvor børneområdet ønsker deres frister forhøjet.
På
sager vedr. merudgifter (§ 100) har de omkringliggende kommuner
sagsbehandlingstider, der varierer fra 4 til 16 uger. Tabt arbejdsfortjeneste
findes ikke på voksenområdet. Med hensyn til aflastning er der i andre kommuner
en kort sagsbehandlingstid, men det skyldes sandsynligvis, at man ikke skelner
mellem aflastning for pårørende til ældre og aflastning for pårørende til handicappede
over 18 år. Ringsted Kommune har også en kort sagsbehandlingstid for aflastning
for pårørende til ældre. Det har ikke været muligt at få oplyst, hvorvidt de
omkringliggende kommuner overholder deres sagsbehandlingstider.
Administrationen
vurderer, at der ikke kan ændres på sagsbehandlingsfristerne for aflastning for
pårørende til handicappede over 18 år, da disse sager ofte er komplicerede.
Erfaringen viser, at sagsbehandlingen tager tid, fordi man også skal vurdere
behovet i forhold til den unge handicappedes øvrige tilbud (f.eks. dagtilbud).
Administrationen
vurderer, at fristen for behandling af sager vedr. merudgifter på voksenområdet
kan sættes ned fra 20 til 16 uger, idet bestemmelsen i lov om social service §
100 ændres pr. 1. januar 2018. Fremover kræves der ikke dokumentation for
månedlige merudgifter på under 2.500 kr., men blot en sandsynliggørelse af
merudgifterne. Dette skulle give en hurtigere sagsbehandling for disse sager.
Ved månedlige merudgifter på over 2.500 kr. kræves fortsat dokumentation.
Administrationen
vurderer, at man kan evaluere på sagsbehandlingsfristen på merudgifter (§ 100)
om et år for at se, om det er muligt at reducere sagsbehandlingstiden
yderligere.
På
baggrund af dialog med forældre til børn der modtager ydelser inden for §41,
§42 og §44 (Bilag 3 – se rød skrift på side 4),
vurderer administrationen, at nuværende sagsfrister skal fastholdes. I dialogen
gav forældrene udtryk for, at de ønskede at fastholde sagsfristerne, selv om
det særligt ved nye sager kan være svært at nå at indhente de nødvendige
oplysninger fra både eksterne og interne samarbejdsparter.
På
baggrund af de nye oplysninger i sagen er sagen sendt i fornyet høring i
Handicaprådet i januar 2018. Da der ikke har været afholdt møde i Handicaprådet
i januar, har sagen været i skriftlig høring hos DH-siden i Handicaprådet.
Høringssvar herfra er vedlagt som bilag.
Indstilling
Direktionen indstiller til Ældre- og Genoptræningsudvalget
samt Social- og Arbejdsmarkedsudvalget, at
sagsbehandlingsfristerne for social- og arbejdsmarkedsområdet, som fremgår af
bilaget, godkendes med den ændring, at fristen for behandling af sager vedr.
merudgifter på voksenområdet (lov om social service § 100) nedsættes fra 20 til
16 uger.
Direktionen indstiller til Børne- og Undervisningsudvalget,
at nuværende sagsbehandlingsfrister vedr. Børne- og Familierådgivningen
fastholdes og godkendes.
Beslutning i Ældrerådet den 18-01-2018
Beslutning i Børne- og Undervisningsudvalget den 23-01-2018
Beslutning i Social- og Arbejdsmarkedsudvalget den 24-01-2018
Beslutning i Ældre- og Genoptræningsudvalget den 25-01-2018
Beslutning i Økonomiudvalget den 30-01-2018
Beslutning i Byrådet den 05-02-2018