Du er her

BBR og ejendomsdata

Her får du information om ejendomsdata, BBR, husnummer, opslag af informationer mv.

Vi har samlet informationer omkring Bolig- og Bygningsregisteret (BBR), ejendomsrapport, synligt husnummer, tinglysning mv. således at du via en række selvbetjeningsløsninger har mulighed for at indhente størstedelen af informationerne når det bedst passer dig.

Ret BBR-oplysninger for din bolig

Hvis du har rettelser eller ændringer til dine BBR-oplysninger, så kan du selv rette dem og indberette dem i den nye selvbetjeningsløsning "Ret BBR"

Der er udviklet en selvbetjeningsløsning, så du som boligejer, med dit NemID, selv kan gå ind og rette oplysninger om egen ejendom og sende ændringsforslagene til kommunen. Kommunen behandler og godkender herefter ændringerne, inden de opdateres i BBR (Bygnings- og Boligregistret).

Det er dit ansvar som grundejer at alle oplysninger i BBR svarer til de faktiske forhold på din grund. Ringsted Kommune registrerer oplysningerne, men det er dig som grundejer, som til enhver tid er ansvarlig for at de er korrekte og lovlige - også selvom det er gamle registreringer fra tidligere ejer.

Teknisk support til Ret BBR for boligejere

Ret BBR supporten i SKAT yder support til boligejere, der har brug for teknisk hjælp i forhold til Ret BBR.

Den tekniske support indebærer:

  • Hjælpe ejer med at logge sig på Ret BBR med NemID og navigere rundt i Ret BBR.
  • Guide ejer frem til det relevante felt, som ejer ønsker at ændre i.
  • Henvise til den kommune, hvor ejendommen ligger, hvis ejer har BBR faglige spørgsmål o.lign.

Da det er kommunen, der er BBR-myndighed, giver SKAT ikke BBR-faglig eller forvaltningsmæssig support. SKATs support henviser boligejere med BBR-faglige spørgsmål til den kommune, hvor ejendommen ligger.

Telefonnummer til SKAT Ret BBR Support: 72 22 28 55

Åbningstiden er:

  • Mandag - torsdag 9:30-15:00
  • Fredag 9:30-12:00

Ved spørgsmål til kommunen derudover, henvises til bbrringsted@ringsted.dk  

Informationer om ejendomsdata og BBR

  • Hvad er BBR og hvordan retter jeg det?

    I BBR-registret findes oplysninger om alle bygninger i Danmark. Det er bl.a. oplysninger om:
     

    • ejendomsnummer
    • ejerforhold
    • adressebetegnelse
    • antal bygninger, lejligheder og erhvervsenheder
    • opførelsesår, om- og tilbygningsår
    • antal værelser pr. bolig- og erhvervsenhed
    • diverse arealstørrelser (herunder bebygget areal, boligareal og erhvervsareal)
    • bygningsmaterialer
    • opvarmning, vandforsyning, bad, toilet og køkken
    • afløbsforhold
    • adgangsforhold
    • dato for energiattest og varmesynsrapport
    • årlig leje m.v.

    Hvem opdaterer registret?

    Det er den enkelte kommune, der har ansvaret for registreringen i BBR - men det er den enkelte ejendoms ejer, der har pligt til at sørge for, at oplysningerne i BBR altid er rigtige. Oplysningerne i BBR skal altid stemme overens med de faktiske forhold på ejendommen. Derfor er det vigtig, at ejeren giver kommunen besked, hvis der sker ændringer på ejendommen i forhold til, hvad der står registreret i BBR.

    Du skal sende rettelser til din BBR-meddelelse via selvbetjeningsløsningen Ret min BBR.
     

    Kan jeg få adgang til oplysninger i BBR-registret?

    Du kan - som ejer eller lejer - få oplysninger om, hvad der er registreret på ejendommen på den offentlige informationsserver.
     

  • Information om ejendomsdatarapport

    Hvis du er boligadvokat, ejendomsmægler eller privat person, og efterspørger ejendomsoplysninger til brug for en ejendomshandel, kan du på hjemmesiden Boligejer.dk, rekvirerer en ejendomsdatarapport for en ejendom. En ejendomsdatarapport koster 325 kr.

    Ejendomsrapporten indeholder godt 40 ejendomsoplysninger fra forskellige offentlige myndigheder. Hvilke oplysninger der findes i rapporten, kan du se på siden om Ejendomsdata.

    Har du spørgsmål til rapporten?

    Har du spørgsmål til selve ejendomsrapporten, hvad den indeholder, hvilke bilag der følger med m.v., skal du kontakte supporten i Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter på telefon: 41 71 78 70 eller E-mail: support@ejendomsdatarapport.dk.

    Har du spørgsmål til informationer i rapporten?

    Har du spørgsmål til data, der står nævnt i rapporten, skal du kontakte den ansvarlige myndighed.

  • Synligt og korrekt husnummer

    Synlige og korrekte adresser er praktiske i det daglige, og uundværlige hvis ulykken er ude, og ambulance, politi og brandvæsen skal finde hurtigt frem.

    Det er ejeren af en ejendom, der har ansvaret for at opsætte synlige husnummerskilte, som passer med den adresse, kommunen har fastsat og registret.

    Kommunerne er adressemyndighed i Danmark, og det er her du skal henvende dig, hvis der er problemer med din adresse. I folderen ”Synlige adresser – Danmarks vigtigste vejviser” kan du få gode råd om, hvordan et husnummerskilt bør sidde, hvordan en korrekt adresse ser ud, og hvordan du kan undersøge kommunens registrering af din adresse.

    Opdager du fejl eller mangler, skal du derfor henvende dig til Teknik- og Miljøcenter via teknikogmiljo@ringsted.dk.

    Der er yderligere information på Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters hjemmeside om Danmarks adresser

  • Skorstensfejning i Ringsted Kommune

    Skorstensfejermester i Ringsted Kommune er:

    Keld Lützhøft Jensen
    Rugvænget 16
    4100 Ringsted
    Tlf. 5767 0148

    Al henvendelse om skorstensfejning samt skorstensfejergebyr skal ske til skorstensfejermesteren.

    Gebyret opkræves for skorstensfejermesteren via ejendomsskattebilletten.

Ejendomsdata

Kontakt: Teknik- og Miljøcenter

Rønnedevej 9
4100 Ringsted
Dir.: 57 62 63 00
Hvis du ønsker at sende følsomme eller fortrolige oplysninger til Ringsted Kommune, eksempelvis dit cpr.nr., oplysninger om dine helbredsforhold eller økonomiske situation, anbefales du at gøre det via e-boks. Læs om beskyttelse af persondata

Sidst opdateret

12.02.2021