Du er her

Piger leger og lærer med ny teknologi

Dato: 28. juni 2017
Dagmarskolen har afprøvet et nyt koncept kun for piger. DigiPippi har givet 40 piger i 4. klasse piger en masse læring om teknologi, en god oplevelse - og en masse selvtillid med i rygsækken.

’Sådan noget plejer mest at være for drenge’!
Følgende udtalelse kommer fra 3 af de ca. 40 piger, som har deltag i de 5 workshops om 3D design og print på Dagmarskolen i Ringsted Kommune – kun for piger.

Initiativet kaldes DigiPippi Skole, og er et samarbejde mellem foreningen DigiPippi, Ringsted Kommune og Dagmarskolen.

Fordelt over to hold, bliver alle 4. klassernes piger undervist af 2 rollemodeller fra DigiPippi, bakket op af lærere fra Dagmarskolen såvel som konsulenter fra Ringsted Kommune.

Pigerne får en unik chance for, at udforske deres egne talenter indenfor den kreative teknologi kendt som 3D. Det handler ikke blot om, at undervise pigerne og så gå igen. Det handler om, at kompetenceløfte alle de medvirkende parter, så projektet lever videre når DigiPippi drager videre og om, at vise pigerne at de godt kan.

- Det er sejt at 3D-printe det, man laver på computeren.Det er sjovt fordi det kun er pigerne – og sådan noget plejer mest at være for drenge, siger Marie, Filippa og Viktoria fra 4C i kor.

Hvad er DigiPippi?

Baggrunden for DigiPippi Skole findes hos foreningen, som har givet navn til projektet – pige teknologi-klubben og foreningen DigiPippi.

Med udgangspunkt i forkvinde og stifter Eva Fogs vision om en verden, hvor der er en mere ligelig fordeling af begge køn, indenfor såvel brug af som uddannelse og job indenfor teknologi, blev foreningen dannet i september 2015. En vision, som desværre er langt fra opfyldelse.

- Jeg så, hvordan kloge og ellers motiverede piger overlod teknologien til drengene. Ikke, fordi de ikke havde lyst til at bruge den. De lod sig i høj grad presse ud til siden af drengenes iver, usikkerhed på egne evner samt modet til at fejle, siger Eva Fog, stifter og forkvinde for DigiPippi – specialist i børn og IT.

En tendens, som også afspejles i det spørgeskema, som pigerne blev mødt med før første workshop startede. På spørgsmålet ’Tror du, at du kan finde ud af det der skal ske i dag’ svarede kun 38 % Ja, mens de
resterende 62 % svarede Nej eller Ved ikke.

Der mangler piger i teknologifaget

På verdensbasis er der kun 25 % kvinder i teknologifag, og faldet har været markant siden omkring 1983.

Selvom piger i høj grad har indtaget de sociale medier, er det som forbrugere og ikke skabende brugere. Det er det store perspektiv, men hvad med lokalt? Hvad gjorde Dagmarskolen og Ringsted
Kommune sig af tanker, som gav anledning til samarbejdet?

Lærer tog initiativet

Det startede med en lærer, som så det som en oplagt mulighed for hendes elever:

- Det er en rigtig god mulighed for at give vores piger et ekstra skub ud i teknologiens verden, og samtidig er det en mulighed for kompetenceudvikling for os lærere. Når pigerne er uddannede DigiPippi’er er planen, at de skal hjælpe med til at uddanne skolens andre elever og lærere i brugen af TinkerCad og 3D-print, fortæller Stine Salomon, IT-kyndig lærer på Dagmarskolens 4. årgang

Ringsted Kommune meldte sig øjeblikkeligt som sponsor af projektet.

- Det har været skønt at se pigerne lege med teknologi. Det er tydeligt, at de hurtigt opdagede, at det også er for piger. Samtidig med, at pigerne fik en masse viden om bl.a. 3D printere, har projektet været med til
at styrke lærernes teknologiforståelse og digitale kompetencer. Vi så projektet som et godt projekt for Dagmarskolen og for Ringsted Kommune. Vi glæder os til et tæt samarbejde med DigiPippi også i fremtiden, udtaler Rune Dziadecki Gråbæk og Rikke Falkenberg, Udviklingskonsulenter for IT og læringsmiljøer i Ringsted Kommune.

Opbakningen på Dagmarskolen var stor fra starten

- På Dagmarskolen gør vi meget ud af, at vores elever bliver digitalt dannede, til at være kreative producenter, og ikke blot forbrugere i den digitale verden. DigiPippi-projektet har været med til at understøtte dette, samtidig med at pigerne på fjerde årgang i et lærerigt forløb har fået en god oplevelse, fortæller Martin Kofoed, viceskoleleder på Dagmarskolen.

Samarbejdet startede den 11.maj 2017og fortsatte frem til den 15.juni 2017, hvor pigerne graduerede med tilhørende diplomer og fejring.

Kulminationen af pigernes arbejde blev også vist på Ringsted Børnefestival, hvor pigerne som sande DigiPippi piger fik rig mulighed for at inspirere og undervise andre børn.

Pigerne er stadig topmotiveret. De er nu DigiPippi-piger, og skal lære andre piger på skolen at designe og 3D-printe.

Sidst opdateret

28.06.2017