Du er her

Jobcenter Ringsted får 8. plads i benchmark-måling

Dato: 15. juni 2021
Ny benchmarking for perioden fra 1. halvår 2020 til 2. halvår 2020 viser, hvor gode kommunerne er til at få borgerne væk fra offentlig forsørgelse.

Benchmarkingen udføres ved at se på, hvor mange borgere den enkelte kommune har på offentlig forsørgelse sammenholdt med det antal, man kunne forvente, på baggrund af kommunens rammevilkår.

De nyeste tal fra juni 2021 viser, at Ringsted fortsat er en af landets bedste kommuner og fortsat ligger helt i top 10 på en 8. plads. Baggrunden for placeringen er, at Ringsted Kommune som udgangspunkt har 110 personer færre på offentlig forsørgelse (dvs. dagpenge, sygedagpenge og kontanthjælp) end forudsat og derfor har sparet godt 7 mio.kr. på beskæftigelsesindsatsen i forhold til det forventede.

Borgmester Henrik Hvidesten er begejstret over de gode resultater:

”I Ringsted Kommune vil vi udnytte vor unikke beliggenhed midt på Sjælland til vækst for både virksomheder og borgere, og vi kan kun lykkes ved at have et stærkt samarbejde med arbejdsmarkedets parter, virksomheder og borgere og på tværs af kommunegrænserne omkring rekruttering, opkvalificering og fastholdelse af medarbejdere. Vore resultater på beskæftigelsesområdet bidrager til, at arbejdsmarkedet fungerer, og det er især afgørende, at kommunen kan bidrage til, at virksomhederne kan få den arbejdskraft, de har brug for, og at de borgere, der har mistet deres job, eller er sygemeldte, kan komme tilbage igen. Det er dejligt, at vores kommune klarer sig godt, fordi det betyder, at vi kan levere de bedst mulige rammer til vore virksomheder og borgere,” udtaler Henrik Hvidesten.

Arbejdsmarkedschef Susanne Frydenlund er tilfreds med resultaterne, som især skyldes, at medarbejderne har leveret en stor indsats hver eneste dag, også under den delvise nedlukning gennem de sidste 15 måneder:

”Medarbejderne har været meget fleksible, og opgaverne er blevet løst både hjemmefra og i begrænset omfang fra Jobcentret, og vi har fastholdt en digital og telefonisk kontakt med både borgere og virksomheder i hele perioden. Mange virksomheder har manglet folk, og vi har kunnet formidle både ledige og jobsøgende videre i de jobåbninger, der har været. Og det er det, vi kan se resultaterne af i dag”, fortæller Susanne Frydenlund, og fortsætter:

”Nu glæder vi os over, at vi forhåbentlig er ved at være gennem den værste coronakrise og efterhånden kan komme fuldt tilbage på arbejdspladsen.”

Sidst opdateret

15.06.2021