Økonomiudvalget

Tillægsagenda

Dokument: 162019.pdf
  • Punkt 1 Orientering om overgang til skattepligt for Ringsted Fjernvarme A/S herunder fusion med Ringsted Kraftvarme A/S

    SagsID/Sagsnummer: 19/19683
    Sagen afgøres i: Byrådet

    Indledning

    Sagsgang:

     

    BY

    ØK

    ÆGU

    PBU

    KMU

    BUU

    KFU

    SAMU

    Orientering

    x

    x

     

     

     

     

     

     

    Indstilling

     

     

     

     

     

     

     

     

    Beslutning

     

     

     

     

     

     

     

     

    BY=Byråd, ØK=Økonomiudvalg, ÆGU=Ældre- og Genoptræningsudvalg, PBU=Plan- og Boligudvalg, KMU=Klima- og Miljøudvalg, BUU=Børne- og Undervisningsudvalg, KFU=Kultur- og Fritidsudvalg, SAMU=Social- og Arbejdsmarkedsudvalg

     

    I denne sag orienteres Byrådet om, at Ringsted Fjernvarme A/S lægges sammen med Ringsted Kraftvarmeværk A/S for at blive skattepligtig. Kompetencen til at træffe beslutningen ligger i Ringsted Forsyning A/S, Ringsted Fjernvarme A/S og Ringsted Kraftvarmeværk A/S.

    Beskrivelse af sagen

    D. 20. november 2019 har Bestyrelserne i de tre selskaber besluttet at igangsætte processen med sammenlægning af de to selskaber. Dette skal anmeldes til Erhverv- og Selskabsstyrelsen og offentliggøres i 4 uger. Efter de 4 uger træffes endelig beslutning på Generalforsamling i Ringsted Fjernvarme A/S som fortsættende selskab og Ringsted Kraftvarme A/S som ophørende selskab. Generalforsamlingen for både Ringsted Fjernvarme A/S og Ringsted Kraftvarme A/S udgøres af bestyrelsen i Ringsted Forsyning A/S.

     

    Baggrunden for ønsket op at gøre Ringsted Fjernvarme A/S skattepligtig er, at der i februar 2020 forventes fremlagt en lovpakke i Folketinget, som under alle omstændigheder vil gøre Ringsted Fjernvarme A/S skattepligtig. For forbrugerne vil det alt andet lige få den konsekvens, at fjernvarmetaksten stiger.

     

    Ved at blive skattepligtig før den nye lovgivning træder i kraft, kan forbrugerne undgå en takststigning. Idet det princip der lægges til grund for beregning af anlægsaktiverne vil være et gennemsnit af nedskrevne værdi samt genanskaffelsesværdi for beskatningen, hvis selskabet bliver skattepligtigt nu. Hvis selskabet derimod afventer den nye lovgivning vil værdien skulle vurderes på ny efter andre principper, som vil kunne medføre en højere skat. Princippet er bekræftet af Skattestyrelsen. Ved at fusionere Ringsted Fjernvarme A/S med Ringsted Kraftvarme A/S, som allerede er skattepligtigt, vil Ringsted Fjernvarme A/S blive skattepligtigt med det samme. Det bemærkes, at taksterne ikke fastsættes efter skatteregnskabet men efter det såkaldte reguleringsregnskab. Værdiansættelsen af aktiverne i skatteregnskabet har derfor ikke betydning for taksten.

     

    Dette vil være i overensstemmelse med Ringsted Kommunes ejer strategi, som siger ”Ringsted Kommune ønsker at: Takstpolitikken afspejler, at selskabets værdier løbende sikres, og at forbrugerpriserne er attraktive for både privat- og erhvervskunder. Taksterne skal afspejle, at kvalitet, service og priser er i balance, med det for øje at selskabets værdier som minimum bibeholdes. Det betyder at serviceniveauet er højt, og kvaliteten er god. Det forventes, at Forsyningen bruger de muligheder for benchmarking, der er tilgængelige inden for forsyningssektoren.”

    Inddragelse og høring

    Ingen

    Økonomi

    Sagen har ingen bevillingsmæssige konsekvenser.

    Vurdering

    Administrationen deler Ringsted Forsynings vurdering af, at en sammenlægning og deraf følgende skattepligt nu vil være til forbrugernes fordel, og dermed i tråd med kommunens ejer strategi.

     

    Skulle lovpakken mod forventning blive udsat eller ikke træde i kraft, er der mulighed for trække skattepligten retur og overgår til skattefritagelse, herunder undlade fusion.

    Indstilling

    Direktionen indstiller, at orienteringen om overgang til skattepligt for Ringsted Fjernvarme A/S herunder fusion med Ringsted Kraftvarme A/S tages til efterretning

Sider